Direktlänk till inlägg 22 december 2008

Alla Barn Har Rätt Till En Vit Jul

Av Susanne - 22 december 2008 13:48

Detta är vit jul



Julen är barnens högtid, och en tid att vara tillsammans.

Barn vill ha närvarande vuxna, vuxna som inte är påverkade av alkohol.

För även om många väljer att vara sparsamma med alkoholen när de är i sällskap med barn finns det nog inte något barn som känner sig riktigt bekväm med att vuxna är påverkade av alkohol.

Barn tycker att det känns obehagligt också med måttlighetsdrickande vuxna som blir påverkade av alkohol, även om det är sällan, och även om man inte blir jättefull.

Barn tycker att vuxna luktar konstigt och inte är som de brukar när de har druckit alkohol.

De som ska ge trygghet i tillvaron och som man alltid kan lita på blir skrämmande och oförutsägbara genom ett annat tonläge och yvigare gester.

 Det behöver inte handla om aggressivitet och våld.

 När vuxna blir övervänliga och sentimentala är det också jobbigt.

Och vi fungerar inte lika bra under påverkan av alkohol.

Man blir fumlig och får sämre lyhördhet för mer finstämda signaler.

Man blir mer självupptagen och kanske skämtar med barnen på ett sätt som de inte förstår.

Värst är det naturligtvis för de cirka 385 000 barn som växer upp med föräldrar med riskfyllt drickande.

Alkoholkonsumtionen befinner sig på en hög nivå i samhället, och det slår hårt mot barnen.

Så skippa alkoholen om du ska fira jul med barn och ungdomar.

För barnens, men också för din egen skull.

Ta vara på tiden.

Men även du som inte firar jul tillsammans med barn kan skriva under av solidaritet med barn som växer upp i hem med missbruk.


Alla barn har rätt till en vit jul!



Om kampanjen


Vit Jul är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund.


Kampanjens mål är
- att genomföra en verksamhet som gentemot allmänhet, politiker och media lyfter fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion speciellt kring julhelgen
- att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen
- att genomföra ett antal alkoholfria aktiviteter för barn och ungdomar


Underskrifter


Ett mål med Vit Jul-kampanjen är att vuxna skriver under att de lovar att inte dricka någon alkohol under julafton, juldagen och annandagen.

Du som ska fira jul med barn, egna eller andras, kan skriva under för barnens och din egen skull.

Men även du som inte träffar några barn under julen kan skriva under av solidaritetsskäl.

Förra året var det närmare 11 000 vuxna som tog ställning för barns rätt till en vit jul och skrev under.

I år är målsättningen att få in 20 000 underskrifter.





Källa: www.vitjul.se



Skriv under du med


kampanj.iogt.se/sv/Start---Vit-jul/kontrakt/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 20 december 2009 01:12

Känns underbart att ha ett eget hem. Jag och barnen har fått till ett underbar hem med massor med värme och kärlek. Ångrar inte flytten. Barnen trivs i lägenheten. Dom trivs i skolan och har fått massor med ny/gamla vänner. 2010 kommer att ...

Av Susanne - 26 november 2009 20:59

Nu är det inte många dagar kvar. Lämna det gamla bakom mig och börja om på nytt. Jag ser fram emot det. Längtar massor till jag får bygga upp ett nytt hem tillsammans med barnen. Ska bli underbart att fortsätta den här resan som jag har börja...

Av Susanne - 12 november 2009 15:20

Finns inte så mycket tid längre att skriva här. Mitt liv har tagit en helomvändning. I början var jag rädd, men nu känner jag lugnet. Alla pusselbitar börjar att falla på plats. Allt som hitintills kommit i min väg har löst sig. Med hjälp a...

Av Susanne - 8 september 2009 17:38

Trevligt att d har hänt en del grejer här.   Nu kan jag t o m lösenordskydda dom dagböcker jag vill.   Känns hur super som helst.   Nu kommer d att hända en hel del grejer här.   Kommer att skriva mycket oftare än jag gjort tidigare....

Av Susanne - 2 juni 2009 09:40

Kände att d var dax att skriva här. Landade hemma i Sverige i lördags. Fick äran att följa med min brukare + 26 andra på en veckas resa till Alcudia som ligger på Mallorca. Vi åkte den 23/5 o kom hem 30/5. Var en stor upplevelse för mig eftersom jag ...

Presentation

Omröstning

Hur känner du mig?
 Vän
 Vän till vän till
 Känner inte alls

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards